Velkommen til Bustebloggen

En utpreget hverdagsblogg med små gløtt fra en hverdag som nok ikke er så festlig som mange skulle tro. Her luftes små og store tanker, det skrytes av interiør og gryende håndarbeidsferdigheter, mens hverdagsgledene står i sentrum. Det hele krydres med en stor porsjon humor, men har også små stikk av alvor. Håper du vil like deg her, og legg gjerne igjen et spor før du går.




tirsdag 10. mars 2015

Eller var det størrelsen det kom an på, likevel?

Ja, så var det dette med størrelser og barn, da. Dette skal først og fremst dreie seg om Busteliten på tre år og fem måneder, selv om Bustekrøllen lagde knebukser av alt i størrelse 80 allerede da han var ni måneder gammel. 

For - det er nemlig noe jeg etter hvert har begynt og stusse på. Det hele begynte egentlig i fjor vinter. Da trengte Busteliten, som den gang var to år, en ny vinterjakke. I god tro om at jeg var smart, kjøpte jeg en jakke i størrelse 98, altså tre år. "Da har han så den passer neste år også," tenkte jeg. "Han brukte jo 86 fra august i fjor til oktober i år, så dette blir bra!" Fail! 

Da vinteren i år kom, prøvde vi jakka og den var for liten. Busteliten var nylig fylt tre. 



I høst, da vi begynte og kle på oss igjen etter en lang og varm sommer, ble det fort klart at den salige blandingen av størrelse 92 og 98 som befant seg i Bustelitens skuff, bare var og pakke bort. Gutten hadde strukket seg godt i løpet av sommeren, og mor dro på shopping. 

Jeg kom hjem igjen med en fin bunke tøy i størrelse 104, fire år, og både lommeboka og jeg priset oss lykkelig for at han nå hadde tøy en stund og at de holder lenger i størrelsene, jo eldre de blir. Fail! Igjen!



Det gikk to måneder, og så krøp 104 like langt oppetter armer og ben som 98 hadde gjort bare noen måneder i forveien. Kunne det virkelig være mulig? Og joda, Busteliten har hatt en (smertefull) vokseperiode, men likevel?

Nå er Busteliten tre år og fem måneder gammel, han er 103 cm lang. Og - han bruker størrelse 116 - seks år - i klær. Her er det også jeg begynner å stusse litt, for i følge percentilskjemaet for gutter i alderen 0-6 år, kan jeg se at selv om han er på øvre del (men innenfor) hva høyde angår, så er ikke vekten gal i forhold til høyden. Jeg freaker ikke ut, og tenker at ungen min, som godt kan sies å være en tettbygget kar, er smellfet og må på slanker'n. (Og han har akkurat fått seg sko i størrelse 30, så han er en stor kar.) Men, i dagens samfunn, der det er et mål i seg selv og føde små barn og det å være på slanker'n i svangerskapet for å oppnå dette, er in: Hva med de som faktisk får litt panikk, og tenker at ungen deres er unormalt stor som ikke passer inn i klærne som er normert for en gitt aldersgruppe? 



Jeg har snakket med flere foreldre av jevngamle barn, og det er ikke bare vår treåring som har vokst ut av 98, og også 104, for lengst. Hvem er det som har regnet seg frem til disse størrelsene? Hvilke mål avgjør hva en treåring skal passe inn i og ikke? Jeg kan fint se at det er forskjell på ungene våre, akkurat som det er på oss voksne, men at man skal hoppe både to og tre år opp i størrelse for og ha stoff nok til å dekke anklene? Og problemet, om man kan kalle det det, ble først tydelig etter at vi gikk over fra avdelingen for småbarn (50-86) til de litt større barna (86-122) i klesbutikken. Er det noen sammenheng? Det må også tilføyes at hvilken klesbutikk, er underordnet, for det gjelder dem alle. 



Kanskje er det tilfeldigheter? Hva vet jeg? Jeg er ingen ekspert på området. Jeg har heller ingen løsningsforslag på bordet, all den tid ungene jo er forskjellige. Likevel syns jeg det er tankevekkende når jeg observerer dette, og vi vet hvilket press det er på barn og unge både i forhold til klær, men ikke minst også kropp i dagens samfunn. De fleste av oss kjenner vel til den fortvilende følelsen av å prøve en bukse i en størrelse vi vet passer (fordi det er den størrelsen vi har i buksa vi hadde på oss da vi gikk inn i butikken), men så står vi der i prøveværelset og må opp hele to størrelser bare for å få den over knærne? Skal virkelig barna våre kjenne på det samme? Også så tidlig? Jeg lurer på hva kles- og motebransjen egentlig ønsker å oppnå med dette?

- Hvor gammelt er ditt barn, og hvilken størrelse bruker han eller hun? - 

 

6 kommentarer:

Livet, døden, kjærligheten og bamsemums sa...

Ikke nytt problem! Hadde det samme med mine( og yngstemann fyller 17 år til helga) Jeg har en lang tynn sak, og en lang, men mer tettbygd, og begge fikk problemer. Buksene var enten for breie og korte, eller for smale og korte. Ungene kommer da ikke ut i en form?! Så det gjelder å ikke tenke så mye på størrelse, iallfall ikke si så mye om det til ungene.
Og vi har samme problem med sko, lange, breie føtter er det ikke lett å finne sko til.
Men etterhvert vokser de saktere! Nå feks kan buksene vare til det er utslitt :)

Anna sa...

Ikke noe å bekymre seg for. Barn vokser i rykk og napp og ingen er like(heldigvis). Han ser da ut som han er akkurat passe iforhold høyde/vekt. =)
Jeg jobber i klesbutikk du aner ikke hvor ofte jeg må forklare folk at 3 år ikke er 3 år, men en indikasjon, høyde er definitivt mer "rett" å gå etter. Noen klager over at str. er små, andre at de er store.
Etnisk skandinaviske barn er ofte høyere enn snittet lengre sør i europa(med unntak av de med samiske aner) og må ofte opp minst en str. i forhold til "aldersskalaen". =)
Spesielt med sko er forskjellene store. Niesene mine, den ene begynte på skolen og brukte 28, mens kusina brukte 37.. Nå er de ikke gamle nok til å si hvor høye de blir, men begge er nå høyere enn snitt for sin alder..

Karina Kusokk sa...

Kjenner igjen problemstillingen, sønnen min som blir tre år om en uke, bruker 98-104 i klær og 27 i sko. Han er høy og tynn, men han er jo ikke unormalt høy, han er innenfor på skjemaet. Det som irriterer meg mest er at skal han ha bukser som ikke skal strammes ihjel med strikken som er i livet, så må jeg kjøpe slimfit. Og Det gjør meg passe forbanna, slimfit til 2 og 3 åringer? Verden er en absurd plass...

Petrus og Petrine sa...

Gutten min er 4 og et viktig halvt år i tillegg. Han bruker 86/92 i badebukser for å ikke miste de. Truser 98, men ellers alt fra 98 - 116. Jeg handler 116, men bruker klærne så lenge de passer. Yttertøy varer lengre enn annet tøy, kanskje det er mer å gå på?,Og noe tøy får jeg ikke kvittet meg med, fordi han bruker de til tross,for at ermene er til albuene og buksa rekker opp til leggen. Men, men så lenge han ikke fryser, så er klær bare klær... Men størrelsene kan vi bli forvirret av

Anonym sa...

Guten min på 3 år og snart 9 måneda brukar 110 og har litt i 116 òg , veks fort i det! Føttene veks i rykk og napp og hoppa gjerne over ein størrelse, så har gitt opp og prøve å vere lur å kjøpe sko på salg som han skal vokse i...
Alderbetegnelsen er meir villedande enn til hjelp syns eg. Spesielt for besteforeldre og andre som kjører klær i gave...

Håpar fortsatt born tenkje slik som vi gjorde når vi var born - då var det stas å kjøpe kle i større størrelse enn det alderen til sa! Ville gjerne bli stor ;-)

- Alette

Anonym sa...

Slimfit betyr jo bare at det er en trang modell, ikke noe å ta på vei for det vel. Min fireåring liker slimfit fordi storebror på 18 bruker det. Det er vel ment som smak og behag. Her går det mye i H&M og der syns jeg størrelsene er greie, bruker 110 på en 4,5 åring på 110 cm og 19 kg:)

Related Posts with Thumbnails