Velkommen til Bustebloggen

En utpreget hverdagsblogg med små gløtt fra en hverdag som nok ikke er så festlig som mange skulle tro. Her luftes små og store tanker, det skrytes av interiør og gryende håndarbeidsferdigheter, mens hverdagsgledene står i sentrum. Det hele krydres med en stor porsjon humor, men har også små stikk av alvor. Håper du vil like deg her, og legg gjerne igjen et spor før du går.




tirsdag 11. mai 2010

Bestefedre og vafler

Jeg var så heldig å få lov til å vokse opp i samme hus som besteforeldrene mine bodde i, og jeg har alltid hatt et spesielt bånd knyttet til bestemor og bestefar.
Mitt forhold til bestefar, kan nok best beskrives som Emils forhold til Alfred.
Min kjære bestefar har hatt eldste barnebarnet i helene siden hun lærte og gå,
og vi har alltid hatt et nært og godt forhold.
"Du och jag, Alfred. Du och jag."


Bestefar har i all tid vært en tålmodig mann med massevis av tid. Hver eneste dag fikk jeg være med ut for å "holde på" som han kalte det, og bestefar har tålmodig lært meg om alt i både himmel og på jord. Jeg fikk være med i skauen når det skulle hogges ved, på jordet når det skulle lukes eller plukkes pottiter, og skulle bestefar ut og kjøre traktor fikk jeg alltid være passasjer. Når det hver vår var tid for lamming i fjøset fikk jeg alltid være assistent. Likeså fikk jeg hjelpe til med møkking i fjøset og å mate hønene.


Når jeg nå har blitt voksen selv, ser jeg med beundring på hvordan bestefar holdt ut. Uansett hva han skulle, fikk jeg lov til å være med. Ting må jo ha tatt noe voldsomt med tid når et lite barn skulle ta del i absolutt alt? Jeg kan ikke huske et eneste "nei"! Selv ikke når det var tid for slakting. Bestemor ler fortsatt når hun forteller om mannen fra E-verket som var innom midt i slaktinga, og gav seg ende over at en fireåring fikk være med på slikt. Skammelig! Det er jo bare en del av livet, og for meg var det helt naturlig at middagsmaten hadde navn som Torill, Martha og hva de nå het alle sammen...


I vår familie sitter gullkornene løst, og at jeg mangler et filter mellom tanke og ord (sjekk enkelte av blondinevitsene fra virkeligheten) er til dels arvelig belastet. I vår familie er det dessuten vanlig med sanger og taler ved enhver passende anledning, og bestefar lar ikke en sjanse til å si noen ord, gå fra seg. Jeg husker ikke følgende episode selv, jeg var ikke så gammel, men bestefar gjenfortalte den både i konfirmasjonen og i bryllupet mitt, og jeg vet han har brukt den ved andre anledninger også. Forleden dag kom jeg til og tenke på denne lille episoden, og jeg fikk så lyst til å dele den med dere. Jeg syns den er så koselig, også er den i grunn en litt viktig påminnelse også; det er ikke alltid ord strekker til...

"Du bestefar? Hvor glad er du i meg?" 
"Å, du skjønner det, at jeg klarer ikke å forklare hvor glad jeg er i deg,
men jeg er veldig glad i deg vettu." 
Etter en liten pause:
"Du bestefar? Jeg har lyst på vaffel, jeg."


Og vaffel fikk jeg.



7 kommentarer:

RoseSommer sa...

Ååååååå, sånn bestefar ville jeg også hatt! Den ene bestefaren min døde før jeg ble født, og den andre var en gjerrig vriompeis.
Så nå fikk jeg lyst på en bestefar......og vafler.
(Er kaffen klar, tro?)

Anonym sa...

He he, det er jo fantastisk med tankegangen til de små. De går store sprsmål til spørsmål som er viktig for dem akkurat her og nå. Å for dem har er både sprøsmålene og svarene like viktige.

Hans M

Pia sa...

Så koselig innlegg! Besteforelde er flotte, og ofte knytter man seg spesielt til en av besteforeldrene. Jeg var veldig glad i farfaren min - har massevis av gode minner.

Elisabeth, innerst i veien sa...

For en varm og god historie. Vårt Troll har tre besteforeldre i nærheten så både vi og hun er heldige sånn. Mormor tar hene med på vedhogst og baking, bestemor på kafe og juleverksted og bestefar på snekring og skismøring. Takk for godt tips om plakater med engelskgloser e.l. på do. Og du, det er utvikling på toalettkommunikasjonsfronten, så det kommer flere innlegg om det, he he.

Snuskebassa sa...

Herlig historie :-) Du forteller godt! Så jeg la meg liksegodt til som følger, først som sist :-)
Ønsker deg en flott onsdag!
Klem fra Liv

Fru Andersen sa...

Det er så koselig med slike minner! Jeg har flest minner av å være sammen med mormoren min, jeg gikk hjem til henne hver eneste dag. Mange små episoder dukket opp nå når jeg leste innlegget ditt;-)

Synes du hadde gjort det så fint på trappen, likte så godt de steinene sammen med blomstene! Litt av en jobb du må ha hatt med det bedet, slikt ugress kommer i flokk;-)

Takk for sengeinnspill, jammen ikke lett å bestemme seg! Godt jeg har dere kjekke bloggiser;-)

Ha en fin kveld!

Snuskebassa sa...

Hei igjen. Vil bare fortelle om min enestående og forutseende mor. Hun kjøpte STRYKEFRI bunadskjorte til meg! Herlig!!

Related Posts with Thumbnails